Vanliga frågor


Hur öppnar jag ett kundkort hos Cliniclands.se?

Man klickar på den rosa knappen ”Bli Kund” och fyller där snabbt och enkelt i sina uppgifter. Efter en kreditkoll öppnar Cliniclands upp kundkortet och då har man direkt access till Nordens största sortiment av dentalvaror. Förbinder jag mig till något genom att registrera ett kundkort?
Det kostar inget att öppna ett kundkort hos Cliniclands och man förbinder sig inte att köpa någonting genom att registrera ett kundkort. Vi stänger inga kundkort utan de förblir öppna tills kunden själv vill stänga det.

Varför Cliniclands.se?

Cliniclands tror på öppenhet och ärlighet. Vi tror också på att alla kliniker, stora som små, ska ha rätt till de bästa priserna. Vi har därför fullt öppna och transparenta priser i vår webshop så att alla direkt kan se vad man man betalar för sina varor. Vi tror inte på fejkade rabatter ! Vi tror också att många kliniker vill ha access till fina varumärken som tidigare inte har gått att få tag på i Sverige, genom CLs över 700 unika varumärken är detta nu möjligt. Vi tror på en sann one-stop shop och har därför samlat dentala förbrukningsvaror, apparater, hand/vinkelstycken, implantat/protetik, ortodonti och kontorsvaror under ett och samma tak. Till sist tror vi inte att kunder vill binda upp sig till en och samma leverantör, därför skriver vi inga avtal utan arbetar hårt för att göra våra kunder så nöjda att de själv vill komma tillbaka om och om igen.

Hur fungerar er prissättning?

Tyvärr har marknaden för dentala varor varit allt annat än transparent i Sverige historiskt. Vi arbetar inte med höga rabattsatser på höga prislistor, utan vet att det är nettopriserna (vad man betalar) som räknas. Därför är våra priser öppna i vår webshop så att alla kan se vad varorna kostar. Varför lagerför inte Cliniclands.se sina varor i Sverige ? Cliniclands distribuerar sina varor på fyra marknader idag och kommer lägga till fler framöver. Det är omöjligt att bygga upp ett fullservicelager lokalt i varje marknad, varför CL har valt att samarbeta med några av de största dentala logistikcentralerna på den Europeiska marknaden. Alla våra partners är ISO certifierade och följer detta kvalitetsledningssytem.

Hur mycket billigare är Cliniclands.se?

I princip alla kunder som väljer Cliniclans som leverantör sparar pengar. Hur mycket man sparar varierar beroende på vart man handlar sina produkter idag. För att få en exakt uppgift om hur mycket man sparar gör vi en kostnadsfri analys av varje kliniks specifika inköp. Kontakta vår kundtjänst för att få mer information kring hur man kan få sin analys gjord.

Arbetar ni med rabattsatser?

Nej. Rabattsatser är oväsentliga, det är vad man i slutändan betalar för varan (nettopriset) som räknas. Se punkten om ”Hur mycket billigare är Cliniclands” för mer info.

Hur kan priserna vara så låga?

Cliniclands affärsmodell bygger på att vi håller låga omkostnader och tex inte håller lager eller en stor organisation. Detta gör att vi kan sälja exakt samma varor till våra kunder som alla andra, fast med ett lägre påslag.

Hur mycket måste man köpa för att få så låga priser?

Våra öppna låga priser i shoppen gäller även om man köper för 1:-. Vi tycker inte att man ska behöva förhandla med en säljare eller att man behöver vara en jättestor klinik för att ha rätt till de bästa priserna….hos oss har alla ett bra pris från dag 1!

Är det orginalprodukter till så låga priser?

Kvaliteten och äktheten på varorna i vårt sortiment garanteras genom att Cliniclands samarbetar direkt med moderbolaget som producerar varorna och/eller äger varumärket eller deras officiella och godkända återförsäljare. Alla våra partners som vi köper våra varor genom är ISO certifierade.

Har ni kampanjer?

Under fliken ”kampanjer” i vår webshop http://www.cliniclands.se/campaigns kan man alltid följa aktuella kampanjer. När man lägger en kampanjvara i varukorgen följer automatiskt kampanjpriset med vid utcheckning. Våra kampanjer har olika löptider och ”först till kvarn” gäller. Kampanjer uppdateras ständigt.

Är Cliniclands en ren e-handel?

Ja och nej. Vi vet att våra kunder har ont om tid och vill hitta samt beställa varor smidigt och enkelt, därför har vi satsat stort på att bygga den absolut bästa e-handeln som är möjlig. Vi har dessutom 4 representanter på den svenska marknaden som besöker kliniker dagligen. Vill man ha ett besök och en genomgång på kliniken är det inga problem.

Har ni restade varor?

Vårt sortiment av varor är enormt och självklart restar vi från och till en vara. Hos oss är det väldigt enkelt att hålla reda på, via ”Mina Sidor/Beställningar” om en vara skulle vara restad. Det går också bra att kontakt vår kundtjänst för att förhöra sig om estimerat leveransdatum eller om man vill avbeställa en vara.

Går det att beställa varor som ni inte lagerför normalt?

Något som vi ofta får höra av våra kunder är att vi är flexibla och försöker komma våra kunder till mötes så mycket det bara går. Vi anstränger oss därför extra för att hjälpa er att hitta en vara som ni är på jakt efter. Det bästa är att titta i vår shop under ”Alla varumärken” http://www.cliniclands.se/brands, finns producenten som tillverkar den vara ni söker med där kan vi i princip alltid få tag på er vara. Finns inte producenten med här kan vi ofta få tag på varan via våra nätverk i alla fall, kontakta kundtjänst direkt för hjälp. Ni kan också efterfråga produkter som ni inte hittar i shoppen genom att fylla i formuläret under ”Hittar du inte din favoritprodukt ?” uppe till vänster i webshoppen. Detta formulär går direkt vidare till vår inköpsorganisation.

Specialsortiment?
På vilket sätt kan jag betala?

Hos Cliniclands kan man idag betala mot faktura och inom kort också med kreditkort (ClinicCard). Vi kommer via ett unikt samarbete med Amex också att erbjuda er företagskort inom kort.

En vara som jag har beställt har inte kommit med i leveransen?

Vi hanterar stora volymer av varor varje dag, ibland blir det fel. Om en vara som ni har beställt inte har kommit med i leveransen, kontakt direkt vår kundtjänst som då skickar ut en ny vara till er.

Ett paket eller en vara har skadats under transport, hur reklamerar jag?

Det kan förekomma att ett paket har skadats under leverans. Om så är fallet, ta gärna en bild av skadat emballage eller vara och maila till vår kundtjänst. Vi ersätter då varan och reklamerar sedan ärendet till speditören eller vår logistikpartner.

Kan jag beställa leveranser till en speciell leveranstid?

Vi tar emot önskemål om specifika leveranstider, dessa kommentarer registrerar ni i ”kommentarsfäletet” (i rosa) som dyker upp när ni checkar ut er varukorg och slutför köpet. Dessa kommentarer går direkt vidare till vår speditionspartner DHL, vi kan dock ej garantera att de alltid kan uppfylla dessa önskemål.

Vad händer om kliniken inte är bemannad när ni försöker leverera?

Vår speditionspartner DHL gör antingen ett andra försök att leverera era varor om ni inte skulle vara där första gången, annars lämnar de en lapp på dörren eller skickar ett brev vart ni kan hämta ut varorna. Om det är akut kontakta bäst vår kundtjänst som hjälper till att koordinera en ny utkörning. Vi kan alltid spåra till er var paketen befinner sig för närvarande.

Hur gör jag om jag vill avbeställa en vara?

Våra varor packas på sen eftermiddag varje dag och det går därmed bra att både lägga till och avbeställa produkter fram till ca kl 15.00. Dessa ändringar kommer då med i final beställning. Kontakta vår kundtjänst direkt om ni vill lägga till och/eller avbeställa varor.

Kan jag ha flera användare på samma kundkort?

Man kan lägga till obegränsat med användare på varje kundkort. Ibland vill man ha flera användare på samma klinik som har olika favoritlistor och olika varukorgar, detta är inget problem hos oss. Skicka information om tillägg av användare till vår kundtjänst så lägger de till ytterligare användare på ert kundkort.

Kan jag ha en separat fakturaadress?

Ja, man kan ha olika leverans och fakturaadresser på samma kundkort. Man kan också ha flera olika leveransadresser där man väljer till vilken varorna ska skickas vid utcheckning av varukorgen.

Hur lång är er leveranstid?

Till den svenska marknaden har vi leveranstid på 3-5 arbetsdagar. Vår snittliga leveranstid ligger på strax över 3 dagar, dvs i de allra flesta fallen får man sina varor på torsdagen om man beställer på en måndag. Vi erbjuder också expressleverans via flyg mot extra fraktkostnad om det är en akut vara. Kontakta vår kundtjänst direkt vid behov av expressleverans så koordinerar de detta till er.

Hur sker leveranserna?

Vi levererar våra varor med DHL, i de allra flesta fallen via vägtransport och vid expressleveranser med flyg.

Hur tänker ni kring miljöpåverkan?

Vi på Cliniclands inser att förbrukningsvaror inte får 10 poäng på mest miljövänliga listan. Med det sagt kan man ändå göra en hel del för att minska miljöpåverkan. Vi trycker tex inga papperskataloger, vi försöker i största möjliga mån använda oss av e-faktura, vi bygger inte ytterligare ett stort lagerställe i Sverige utan använder oss av befintliga logistikstrukturer på den Europeiska marknaden. Vi har inlett ett arbete med att söka efter de mest miljövänliga kartongerna på marknaden….mao vi gör det vi kan för att lämna ett så litet avtryck på miljön som möjligt.

Hur vet jag var varorna kommer ifrån?

Våra varor produceras i samma fabriker som övriga depåers varor. På alla förpackningar går att utläsa vem som är producent och lot/batchnummer på de produkter som har detta krav. Vi tillhandahåller också transparenslistor på vart vi köper alla våra varor till alla som vill ha detta. Här kan man se exakt från vilken partner vi har köpt varorna.

Var hittar jag säkerhetsdatablad?

Dessa hittar du längst ner till vänster under övrig information i vår webshop. Man måste vara inloggad för att se dem.

Hur arbetar ni med kvalitetssäkring?

Vi samarbetar med några av de absolut största dentalgrossisterna på den Europeiska marknaden varav alla är fullt ISO certifierade och arbetar enligt detta kvalitetsledningssystem. Våra varor har batch/lot nr från orginalproducenterna vilket gör att det finns full spårbarhet.

Jag har glömt mitt login/lösenord?

Kontakta vår kundtjänst som skickar ett ny login eller lösen till dig.

Jag kan inte logga in på mitt kundkort?

Kontakta kundtjänst som skickar ett nytt lösenord till dig.

Jag vill förbli inloggad på mitt kundkort?

Använd knappen "Håll mig inloggad" i webshoppen så loggas du inte ut.

Jag vill ändra mitt lösenord?

Man kan alltid ändra sitt lösenord under ”Mina Sidor” och man kan ändra det så ofta man vill. Med jämna mellanrum kommer det upp en automatisk uppmaning att ändra lösenord för din säkerhet, här kan man välja att ändra sitt lösenord eller att behålla sitt gamla.

När töms min varukorg?

Alla varor som läggs till i varukorgen sparas där tills den checkas ut eller varan plockas bort från varukorgen. Många kliniker använder varukorgen som en "inköpslista" där man lägger till regelbundet tills man känner sig nöjd och checkar ut varorna. Jag vill ändra min leveransadress eller fakturaadress ? Kontakta vår kundtjänst som hjälper dig att uppdatera detta på ditt kundkort.

Har ni kundtjänst?

Kundtjänsten kan nås på olika sätt beroende på vad som passar dig bäst:
Telefon: 0410-741220
Mail: kundtjanst@cliniclands.com
Live chat: Använd vår uppskattade live chat funktion längst nere till höger i vår webshop. Man behöver vara inloggad för att ha access till denna.

Vår kundtjänst är tillgänglig på följande tider:
Mån-Fredag: 08.00-16.30

Hur lägger jag upp favoriter i shoppen ?

Genom att klicka på den lilla rosa stjärnan som dyker upp bredvid varje produktnamn när man är inloggad. Varan markeras då som favorit och sorteras automatiskt in i rätt kategori. Sammanställningen av dina favoriter hittar du högst upp till höger i webshoppen under "Favoriter" när du är inloggad.

Vad kostar era frakter?

Vi har en standardfrakt på 150:- vid ordervärde upp till 1,500:- därefter baseras frakten på vikt.

Hur sker returer?

En retur registrerar man enkelt via sitt kundkort i webshoppen under ”Mina Sidor/Returer”. Man kan också ringa till vår kundtjänst som då hjälper till med att registrera returen.

Vilka garantier gäller på era varor?

Våra varor kommer från exakt samma producenter som övriga svenska dentaldeåer, dvs hos oss gäller exakt samma garantier om en vara skulle behöva reklameras. Ni kontaktar bara vår kundtjänst och returnerar varan som ska reklameras och sedan sänder vi en ny. På alla apparater gäller samma producentgarantier som vanligt, även här kontaktar ni vår kundtjänst vid reklamations/garantiärenden.

Vad är "Mina Sidor"?

Mina Sidor är som en liten kontrollpanel på ert kundkort. Här samlas all information som ni behöver gällande era beställningar, fakturor, returer, statistik över era inköp, kontroll över ert scanning lager, era toppartiklar mm mm….dvs smidigt och enkelt har ni all information ni behöver på ett och samma ställe.

Hur funkar ClinicScan?

Som med allting annat försöker vi ligga ett steg före. Vårt flexibla scanningsystem för varor använder sig av streckkoder och en mobil scanner. På så sätt spelar det ingen roll om man har ett stort centrallager på kliniken eller har sina varor på olika ställen på kliniken, den mobila scannern gör att man enkelt och smidigt scannar sina varor som sedan lägger sig i varukorgen. Hela scanningsystemet administrerar man själv under ”Mina Sidor/ClinicScan” på sitt kundkort. Alla varor som finns i Cliniclands webshop går att få tillagda i sitt scanninglager.

Var är Cliniclands verksamma?

Cliniclands finns idag på fem marknader i Europa och målsättningen är att alla tandläkare i Europa så småningom ska kunna ha möjligheten att avropa sina varor smidigt och enkelhet hos Cliniclands.

Vilka varugrupper har ni på Cliniclands.se?

Cliniclands är idag en sann one-stop-shop som tillhandahåller över 700 olika varumärken och över 50,000 unika produkter fördelade på kategorierna dental förbrukning, implantat, protetik, regenerativa produkter, ortodonti, apparater, hand-och vinkelstycken samt kontorsmaterial. Detta möjliggör att våra kunder kan beställa allt de behöver på ett och samma ställe.

När får jag en orderbekräftelse?

En orderbekräftelse får man direkt efter avslutad beställning i webshoppen. Dels läggs en separat orderbekräftelse under ”Mina Sidor/Beställningar” och dels får man en orderbekräftelse till sin mail.

Hur tolkar jag er orderbekräftelse?

Orderbekräftelsen specificerar vad man har beställt och från vilket lager varorna kommer. Varorna kan antingen komma från Lager-Dental, Lager-Kontor eller Lager-Implantat. Med orderbekräftelsen är det lätt att hålla reda på varifrån och när varorna beräknas komma till kliniken.

Har ni tandimplantat också?

Vi på Cliniclands har en gedigen erfarenhet av tandimplantat eftersom många av oss har arbetat inom detta segment under många år. Vi har valt att marknadsföra 4 olika implantlinjer. I vanlig ordning ska det finnas en stor nytta för våra kunder med dessa val, därför har vi valt implantatlinjer från producenten Implant Direct från USA som ingår i Danahergruppen (äger även bolag som Kavo, Kerr samt Nobel Biocare). De fyra linjerna vi har valt är kompatibla med både Nobel och Straumann vilket gör att man inte behöver investera i nya kirurgi/protetikkit och snabbt känner igen sig i tidigare borrprotokoll och protetiska förfaranden den största skillnaden är priset som är mycket förmånligt. Hela portföljen hittas under fliken "Implantat" samt "Protetik" i shoppen.

Vad kan jag förvänta mig i besparing genom att handla hos Cliniclands?

I princip alla kunder gör en besparing genom att byta till Cliniclands.se, hur stor denna är är individuellt och beror på var man köper sina varor idag. Cliniclands gör alltid en kostnadsfri analys av just era inköp och räknar ut hur mycket ni besparar genom att handla på Cliniclands priser för samma varor.

close

Ny produkt på Cliniclands

Vi arbetar ständigt med att ha det rätta lagret för din klinik. Därför vill vi att ni skriver nedan vilken produkt ni inte hittar eller saknar så återkopplar vi snarast

close